niedziela, 18 grudnia 2022

Badania ankietowe, omnibusowe, jaki mają cel?

 Witajcie :)

Dzisiaj na chwilę odchodzę od tematu świąt i zabieram was w świat ankiet. 

Na pewno nie raz słyszeliście w wiadomościach w radiu, telewizji, zwłaszcza w informacjach ekonomicznych, ile Polacy wydadzą w danym roku na święta, czy ilu Polaków było na wakacjach, ilu wybiera się na bal sylwestrowy, jakie poparcie ma dana partia polityczna. Są to dane pochodzące z badań przeprowadzonych na grupie respondentów drogą ankiety internetowej online lub telefonicznej.

Badania ankietowe stały się powszechne. Możemy się z nimi spotkać na studiach podczas pisania pracy licencjackiej i magisterskiej. Są potrzebne w badaniach naukowych i w pisaniu doktoratu. Mamy ankiety społeczne, naukowe, marketingowe, ze znajomości marek.

Wśród badań ankietowych dużą popularnością cieszą się badania omnibusowe. Określenie omnibus kojarzy nam się z osobą mądrą, mającą wszechstronną wiedzę z każdej dziedziny życia. Badanie omnibusowe jest badaniem wielotematycznym służącym do badania rynku. Jest przeprowadzane cyklicznie, w regularnych odstępach czasu na dużej grupie respondentów. Pytania w takiej ankiecie dotyczą różnorodnej, szerokiej tematyki. Najczęściej badania omnibusowe są stosowane w celu zbadania opinii klientów na temat danej firmy, marki. 

Na wizerunek każdej firmy ogromny wpływ ma opinia klientów. Dlatego warto wiedzieć co potencjalny klient myśli o danej marce. Ankieta pozwoli ocenić jak respondenci postrzegają daną markę, jej produkty lub usługi. Jak oceniają kampanie reklamową produktu. Badanie pozwala ocenić skuteczność haseł reklamowych. Pokazuje zwyczaje i upodobania zakupowe Polaków, charakterystykę gospodarstw domowych. Ocenia stopień satysfakcji z nabytych produktów lub usług. Ukazuje co podoba nam się, a co nie w danym produkcje, jak oceniamy jego wygląd, opakowanie, skuteczność. Wszystkie te pytania są zebrane w jednej ankiecie, co pozwala zaoszczędzić czas i finanse. Koszt badania omnibusowego jest niższy niż pojedyncze ankiety na dany, ścisły temat. Badania ankietowe są anonimowe, podaje się w nich podstawowe dane statystyczne jak wiek, płeć, stan cywilny, województwo i wielkość miasta w który mieszkamy, wykształcenie, przedział miesięcznych lub rocznych dochodów. Osoby biorące udział w badaniach ankietowy zazwyczaj są wynagradzane finansowo, w postaci produktów, kart podarunkowych np. do Empiku.

Badania ankietowe to w dzisiejszych czasach powszechna forma sprawdzenia naszych upodobań na różne tematy.


Najczęściej są przeprowadzane drogą internetową lub telefonicznie, rzadziej tradycyjnie w formie papierowej.



Ankiety towarzyszą nam w codziennym życiu. Robiąc zakupy w drogerii internetowej wyświetla nam się po transakcji ankieta oceniająca sklep, nasze zadowolenie z zakupów. W formie papierowej najczęściej z ankietą spotykamy się u lekarza. Będąc w ciąży wypełniałam ankietę u położnej na temat mojego samopoczucia. 
Ciekawa jestem czy mieliście okazje wypełniać ankiety typowo marketingowe online i czy w ogóle lubicie wypełniać ankiety ?


Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze i waszą obecność na blogu:)

   Pozdrawiam wszystkich odwiedzających mój blog :)

 Z radością witam nowych czytelników :)

Trzymajcie się zdrowo i ciepło :)


6 komentarzy:

  1. Nie wchodzę w ankiety, bo w 99% kryje się za tym, złapanie osoby do wysyłania reklam, do których jestem anty nastawiona.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tam lubię ankiety. Zapraszam na mój Lifestyle

    OdpowiedzUsuń
  3. Ankietom mówię stanowcze nie

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wasze komentarze :) Staram się zawsze na każdy odpowiedzieć :)